۱۳۸۸ مرداد ۱۵, پنجشنبه

هجده و نیم میلیارد دلار


نامه وزرای دولت مهندس بازرگان به نخست وزیر ترکیه:

صاحب آن ۵ر۱۸ میلیارد دلار ملت ایران است، آن را پس بدهید .

سرانجام، پس از هفته ها سکوت ناشی از شرایط کودتائی حاکم بر مطبوعات کشور، روزنامه اعتماد ملی با اشاره به ضبط ۵ر۱۸ میلیارد دلار پول ایران در خاک ترکیه، متن نامه ای را منتشر کرد که برخی از کاربدستان دولت موقت مهندس بازرگان به نخست وزیر ترکیه نوشته اند. آنها با علم بر این که نامه نوشتن به مقامات ایران نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه می تواند زمینه ساز دستگیری آنها نیز بشود، بنام ملت ایران از نخست وزیر ترکیه خواسته اند پول ملت ایران را ترکیه پس بدهد!

روزنامه اعتماد ملی در مقدمه ای که بر نامه مقامات دولت موقت بازرگان نوشته، یاد آور شده:

«در پی اعلام خبر خروج حجم عظیمی از ذخایر ارزی و شمش طلا از مرزهای غربی ایران و کشف آن در گمرک ترکیه تنی چند از مقامات دولت موقت در نامه‌ای به نخست‌وزیر اسلامگرای ترکیه خواستار بازگشت این ذخایر به ایران شدند.

متن این نامه که به امضای سه تن از مقامات مسوول آن دوران رسیده به شرح زیر است.

«جناب آقای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر محترم جمهوری ترکیه با سلام و دعای‌خیر، در جراید معتبر ترکیه و جهان خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه یک کامیون حامل ۲۰ تن شمش طلا و دلار به ارزش ۱۸.۵ میلیارد دلار از یکی از مرزهای ایران وارد ترکیه شده و توسط پلیس آن کشور توقیف شده است. چنین حجم عظیمی از طلا و دلار نقد، بی‌تردید نمی‌تواند به بخش خصوصی و اشخاص حقیقی تعلق داده باشد و علی‌القاعده باید به بانک‌مرکزی ایران و خزانه دولت ایران تعلق داشته باشد که برای مقاصد... و غیرقانونی از ایران خارج شده است. خروج چنین حجم عظیم سرمایه از کشور، نظام اقتصادی و سیاسی کشور را با بحران روبه‌رو می‌سازد. ما امضا‌کنندگان این نامه با عنایت به موارد فوق و بر اساس آموزه‌های اسلامی، ضمن ابراز تاسف، از وقوع چنین حادثه‌ای که می‌تواند پیامدهای سنگینی هم برای ایران و هم برای ترکیه دربرداشته باشد. از جنابعالی درخواست می‌کنیم دستور فرمایید این سرمایه ملی ایرانیان به خزانه دولت ایران مسترد گردد. از اقدام عاجلی که مبذول می‌فرمایید صمیمانه تشکر می‌کنیم.

مهندس عزت‌الله سحابی، وزیر اسبق برنامه و بودجه
دکتر احمد صدر حاج سید‌جوادیوزیر اسبق دادگستری
دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور‌خارجه اسبق جمهوری‌اسلامی‌ایران

منبع :

http://www.mizanpress.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3805:-518-&catid=5:2009-04-01-10-24-23&Itemid=66

۱ نظر:

tفرید صلواتی گفت...

انتظار بیشتری هم از شما نیست . می دانی چرا ؟ بیا به وبلاگم تا برایت بگویم.