۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

متن اعترافات مخملین گالیله

















سلام

در وبلاگ یکی از دوستان سبز به متن اعترافات گالیله برخوردم که اگر ترجمه ی دقیق گفتار گالیله در دادگاه تواب سازی کلیسا باشد واقعا جالب توجه است . چون شباهت عجیبی به سخنان بازداشت شدگان جنبش آزادی خواهی ایران در بیدادگاه تواب سازی حکومت زور دارد .

بخوانید متن توبه ی گالیله را و به این نکته توجه کنید که پس از گذشت چند صد سال گالیله ماند و حرف حسابش و زمینی که به دور خورشید می گردد . نه کسی او را تحقیر کرد و نه کسی گول اعترافاتش را خورد . حتی نامی از پاپ آن زمان و اسقف اعظم و کاردینال مسوول پرونده و برادران تواب سازی که با کلام نافذشان ( شلاق و آتش سوزان ) گالیله را به راه راست!! هدایت کردند نماند . رفتند آنجا که زباله دانی است تاریخی و بزرگ مرد اهل دانش و منطق و استدلال جاودانه و جهانی شد و افتخار سرزمین چکمه ای .

دور نیست که تواب سازان و اسقفها و کاردینالهای ما هم بروند لای دست همانها و ابطحی و عطریانفر و صفایی فراهانی و جلایی پور و تاجرنیا و تاج زاده و دهها اسیر دیگر برسند به آن افتخاری که گالیله و ژاندارک و سایرین رسیدند . چرا تاریخ عبرت آموز نیست برای ما ؟ چرا ؟

متن اعترافات مخملین گالیله , برانداز نرم :

من، گالیلئو گالیلئی، فرزند مرحوم وینچنزو گالیلئی اهل فلورانس، در سن هفتاد سالگی، شخصاً به دادگاه آورده شده‌ام و در برابر شما عالیجنابان محترم، اسقفها و بازپرسان کلیسای کاتولیک که در برابر تباهکاری بدعت‌گزاران ایستاده‌اید زانو می‌زنم و به کتاب مقدس که در برابر دیدگان من است و در دستان خود می‌فشارم سوگند یاد می‌کنم که به هر آنچه کلیسای کاتولیک رم معتقد است، درس می‌دهد یا در مواعظ بیان می‌کند، اعتقاد دارم و به لطف خدا در آینده خواهم داشت. من به این مکان مقدّس آمده‌ام تا بیزاری بجویم از عقیده‌ی اشتباه سکون و مرکز‌یّت خورشید که با هر توجیهی یک نظریّه‌ی نادرست است و ‌نباید به آن معتقد شد، آن را درس داد یا از آن دفاع کرد. من برآنم تا با صداقت قلبی و ایمانی بی‌تظاهر از اذهان شما عالیجنابان و هر کاتولیک معتقدی این بدگمانی شدید را در باره‌ی خود پاک کنم. من توبه و ابراز تنفّر می‌کنم از لغزشها، بدعت‌ها و کلاً تمام اشتباهاتی که مخالف با آموزه‌های کلیسا باشد و آن را لعن می‌کنم. سوگند می‌خورم که در آینده نه تنها هیچگاه چیزی که بدگمانی مشابهی را پیرامون من برانگیزد، شفاهاً یا کتباً نگویم و اعلام نکنم بلکه از این پس هرگاه به هر بدعت یا آنچه شبهه‌ی بدعت‌گزاری در آن باشد بربخورم، گوینده‌ی آن را به این مرجع مقدس یا به بازپرسانی که در محلّ اقامتم باشند، معرفی کنم. من قسم می‌خورم که تمام سختیهایی را که برای پاک شدن من لازم است و از طرف کلیسا برای من در نظر گرفته شده یا خواهد شد، تحمّل کنم و اگر- خدای نکرده- از قولها، اظهارات و سوگندهایم تخلّف کردم، خود را تسلیم تمام رنجها و تنبیه‌هایی نمایم که طبق قوانین مقدس از سوی نهادهای ویژه در برابر مقصّران تصویب و اعلام می‌شود. پس به لطف خدا و انجیلی که در دستان خود دارم من- آنچنان که پیشتر معرفی کردم، گالیئو گالیلئی- از عقاید پیشین خود برمی‌گردم، سوگند یاد می‌کنم، قول می‌دهم و خود را به آنچه بالاتر گفتم مقیّد می‌کنم و شاهد آن توبه‌نامه‌ی من است که به دست خود امضا کرده‌ام و آنچه شفاهاً گفتم، کلمه به کلمه از روی آن خواندم.

** دوست داشتم که موارد شباهت این متن با گفتار ابطحی و عطریانفر در بیدادگاه را تک تک و مورد به مورد جدا کرده و نشانتان بدهم که دیدم چنان واضح و روشن است که احتیاجی به بزرگنمایی نیست .

با تشکر فراوان از وبلاگ "کمی تا قسمتی ابری"


لینک مطلب :

http://kachihichi.persianblog.ir/post/972/

۱۰ نظر:

افسونگر گفت...

سلام
ممنون از حضور سبزت در وبلاگم
یه وبلاگ دیگه هم تو بلاگر دارم اونجا شما رو لینک می کنم
در تاریخ از این اعترافات تقلبی زیاد دیدیم متاسفانه مسئولین جمهوری اسلامی از تاریخ عبرت نمیگیرند
به امید ایرانی سبز و آزاد

بهنام گفت...

سلام دوست عزیزمومن از کجا می دونستم باید شما را لینک کنم؟؟؟لینک می کنی بگو لینکت کنم فداتشم گله کردن نداره که.یا علی

ناشناس گفت...

درود بر شما وممنون از مطلب خوبتون -همیشه سبز باشید وبرقرار

noandish گفت...

سلام دوست عزیزم :ممنون که وبلاگ مرا با نظر سبز خود زینت دادی... اما گویی همچنان نام وب ما را لایق وبدونی خود نمی دانید .در مورد مطلب شما هم باید بگویم که همانطور که تاریخ در مورد گالیلاه گواهی داده است این گونه اعترافات هیچ وقت اصل و حقیقت ماجرا را تغییر نمی دهد و پیروزی نهایی با حق گویان است حتی اگر روزی سخن حق خود را منکر شده باشند

فرید صلواتی گفت...

عزیز سلام.نهم شهریور روز جهانی وبلاگ ، بر شما هم وبلاگی خوبم گرامی باد

بهنام گفت...

سلام.اقا اشکان وبلاگ گروهی هست شما نظرتا به طور مثال می خواهی برای میثم یا محد یا من بفرستی باید نظرتا به پست نویسنده مورد نظر بفرستی که به من گفتی لینک کردم تا شما را لینک کنم؟؟؟چشمم کور بشه اگه دیده باشم و دستم بشکنه اگه می دیدما نمی کردم. یا علی

اشکان پارتی گفت...

بابا بی خیال بهنام جان
من در یکی از پستها کامنت گذاشته بودم . نمی دانم که نویسنده اش که بود نتیجه ی کار مهم است آقاجان که به خوبی و خوشی تمام شد . به هر حال ممنون

سعیده گفت...

سلام
با یه سری از حرفاتون موافقم
ما که دیگه بیخیال آقا شدیم

اشکان پارتی گفت...

سعیده ی عزیز
کمی که سنت بالاتر رفت ( البته دور از جون ) به این نتیجه خواهی رسید که در کشورها سیستم ها هستند که کار می کنند و نه افراد . فرد خوب یا بد هرچه باشد به خواست و رویه ی سیستم عمل می کند , نه به تشخیص و خواست خودش . پس باید به دنبال سیستم مناسب برای اداره ی کشورمان باشیم نه فرد مناسب .

ناشناس گفت...

ممنون. اتفامنم دنبال این اعترافات بودم. :)