۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

نخبه میری





































سلام

امروز شنبه 4 مهرماه از سال نه چندان خوش یمن 88 , استاد بزرگ موسیقی ایران پرویز مشکاتیان را در نیشابور به خاک می سپارند . بهت و ناراحتی که از شنیدن خبر مرگ او مرا فراگرفت توصیف شدنی نیست . چون مدتها با کارهای او و بویژه دو چهارمضراب سنگین و زیبایش در دستگاه سه گاه مانوس بودم و تا حدودی وسعت استعداد و دانش بالا و ذوق بسیارش را می توانستم درک کنم . بویژه احترام من به او چند برابر شد در زمانی که پس از مرگ ایرج بسطامی در یک برنامه ی تلویزیونی در بیان جایگاه هنری مرحوم بسطامی گفت : "من می خواستم مرحوم بسطامی کاری جدید بکند . سبکی جدید بیافریند و خودش باشد . اگر قرار بود همان راه استاد شجریان را ادامه دهد که استاد خودشان در آن جایگاه به کمال بودند . او هم به خوبی خواست مرا درک کرد و با تلاش زیاد سبکی جدید را خلق کرد و بسیار هم موفق بود . " این که جملات آن مرحوم پس از گذشت حدود 6 سال به این وضوح و مو به مو در خاطرم مانده علتش این است که مشکاتیان پس از سالها سابقه ی مشاجره و درگیری و کشاکش خانوادگی با استاد شجریان چنین با انصاف و احترام آنگونه که شایسته ی دو هنرمند بزرگ است یاد کرد . همان روز به پدرم زنگ زدم تا خبراین برنامه را به او بدهم که پبش دستی کرد و گفت : دیدی ؟ دیدی که چطور از استاد شجریان گفت ؟

آنروز مشکاتیان بیش از شجریان و مرحوم بسطامی , خودش را بزرگ کرد . وقتی که از مرحوم استاد قوامی در رابطه با راز پیش رفت در موسیقی پرسیدند پاسخ داد : اخلاق , اخلاق , اخلاق .

مردن امثال مشکاتیان مرگ یک شهروند نیست که آنهم دردناک است . اما ضایعه ای که نبود اساتید و بزرگان هر رشته به جامعه وارد می کند بیش از مرگ یک شخص است . مشکاتیان با توجه به سن کمش می توانست تا سالهای سال منشا اثر باشد . اگر شرایط ناگوار حاکم بر جامعه امثال او را با انواع ناراحتی ها و مشکلات و پریشانی های روانی به کنجی نراند . مشکاتیان به شدت افسرده بود . در خبر خبرگزاری ایرنا آمده بود که مشکاتیان ریاست یک گروه موسیقی را بر عهده داشت که به علت کم کاری او از هم پاشید . کم کاری او آیا از تنبلی ناشی می شد و یا از موسیقی دلزده شده بود ؟

آیا دلیلی جز شرایط پلید حاکم بر اجتماعی ناسالم می تواند هنرمند بزرگی چون مشکاتیان را خانه نشین و عزلت گزین کند ؟

در کنار نابودی تمامی سرمایه های مادی و خدادادی همچون نفت و گاز و معادن و منابع طبیعی و از بین رفتن تمامی اندوخته های سالهای قبل و رفتن آبرویمان در سطح دنیا و تاراج تمامی افتخارات گذشته و دزدیده شدن نام شعرا و دانشمندان سالهای قبلمان توسط کشورهای همسایه و عربی شدن خلیج فارسمان و ... باید شاهد از دست رفتن بزرگان و اساتید رشته های مختلفمان هم باشیم که از فرط بی اعتنایی و محدودیت و فشارهای گوناگون یکی پس از دیگری از سطح جامعه محو شده ویکی یکی از میانمان می روند .

خدا به دادمان برسد انشااله . وگرنه ... .

تصنیف "وطن من" از ساخته های پرویز مشکاتیان با آواز مرحوم ایرج بسطامی و شعری از ملک الشعرای بهار ( اگر اشتباه نکنم ) را که بسیار مناسب حال و روز امروزمان است از این آدرس دانلود کنید . (حجم 1.3 مگابایت )

وطن من

۱۲ نظر:

سبز های شهر اراک گفت...

سلام سبز اندیش؛

پرویز مشکاتیان,استاد بزرگ موسیقی ایران مانند بسیاری دیگر از هنرمندان این مرزوبوم در زمانی خاموش شدکه سایه نکبت ظلم و جهل بر ایران سایه افکنده است.
روحش شاد

خاکستر گفت...

سلام
انگار شما احترام بسیار زیادی برای ایشون قایل هستی...خوبه...ولی بدون دوست من که توی جوامعی که ظلم وجود داره یا بهتر بگم اوضاع خفقان و دروغ حاکم است کسانی که بیشتر می فهمند همواره سخت زندگی میکنن و حتما و مطمئنا مثل شمع میسوزند و به پایان میرسند...متاسفانه ما ایرانیا مرده پرستیم و همواره کسانی رو از دست میدهیم و بعد یادش میکنیم
بعد میگیم فلانی خوب بود
فلانی از دست رفت فلان کار رو کرده بود
فلانی زندگی سختی داشت
فلانی اندیشه بزرگی داشت
و هزاران حرف دیگه
ممنون که منو دعوت کردی

به امید ازادی سبز...

فرید صلواتی گفت...

اشکان عزیز سلام.
متن زیبایت را در سوگ استاد خواندم .براستی که دیگر جای آنها را کسی نخواهد گرفت .روحش شاد

سبزانديش گفت...

سلام. دريغ و درد كه بزرگان و مفاخرمان يك به يك مي‌روند، يكي را از تاريخمان حذف مي‌كنند و ديگري را سرگردان و آزرده مي‌كنند تا فراموش شود. موسيقي سنتي چنان تكيده و مهجور شده كه جامعه واكنشي درخور نسبت به اين فقدان عظيم نشان نمي‌دهد.
چه زيبا گفته: فهم برتري موسوي هوش زيادي نمي‌خواهد ... روحش شاد
تا خودمان درد را نيابيم و به درمانش اهتمام نورزيم، خدا به دادمان نخواهد رسيد

SOSHIAN گفت...

به امید ایرانی سبز.
دوست عزیز ممنون که بهم سرزدی ولی دیگه نمیشه سکوت کرد چون یکی ازاین شهدا ازدوستانم بود ازنخبگان دیگه سکوت جایز نبود به هر مرسی ازلطفت به زودی آپ میشم.
درود.

dariush گفت...

با درود به اشکان خوب
مگر ما را از بالا بالا ها تحریم کنند وگرنه ما ها همیدیگر را تحریم نمیکنیم "ما همه با هم هستیم" .من نشته پیشین را خواندم بسیار زیبا بود ولی باید میامدم در تارنمای خودم و یا فارسی نویس و انحا مینوشتم و میاوردم اینحا و همین را یادم رفت [نیشخند] پیری و هزار مشکل
شاد باشی و روان این استاد شاد باد

shahla گفت...

سلام دوست خوبم
منهم بسیار متاسف شدم از شنیدن این خبر . بله متاسفانه هنرمندان و افراد مفید به حال فرهنگ و ادب و اعتبار ایرانیان همه یکی یکی از بین مان می روند . آنهم خیلی غریبانه . در این دوران انگار هر که با احساس تر و با درک بالاتر است زودتر فرسوده می شود .

reza گفت...

سلام. قسمت جالب از مصاحبه لاری کینگ با احمدی نژاد

تمام زندانیان وکیل داشته اند وتمام کشته شدگان طرفدار دولت بودن


وکلا هم از نحوه دادرسی و وضع زندان کاملا راضی بودند.

سبز های شهر اراک گفت...

سلام سبز اندیش؛

منتظر حظور سبزت هستم با مطالبی جدید

این از اون نوشته هایی که خواسته بودی
متاسفانه زیاد وقت ندارم این ها رو تا دیروقت بیدار بودم تا تونستم بنویسم

سبر باشید

پیک سحر گفت...

خدا رحمتشون کنه

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

سلام
حرف شما درست است اما باید اطلاع رسانی کرد تا همه به این نتیجه برسند

SOSHIAN گفت...

به امید ایرانی سبز.

روزها یی که گذشت.......... تلخ یا شیر ین؟؟؟