۱۳۸۸ آبان ۲۵, دوشنبه

پویایی ایدئولوژی , ممکن یا نشدنی ؟


سلام

یکی از دوستان بسیار خوبم مدیر وبلاگ newsens بر روی مطلب قبلی من کامنتی گذاشته بودند با این مضمون کلی که ایدئولوژی ها اگر پویا نباشند کهنه می شوند و تاریخ مصرفشان می گذرد . در پاسخ به ایشان یکی دیگر از دوستان بسیار عزیز به نام خلیل کامنت گذاشته بودند که : " ایدئولژی پویا وجود ندارد. هر ایدئولژی زمان معینی دارد که بعد از آن بقول معروف از مد می افتد یا به زبان دیگر زمانش می گذرد و در نتیجه کارایی ندارد. "

با وجود آنکه کلا اهل هواداری هیچ ایدئولوژی خاصی نیستم و به جز آزادی هیچ جریان فکری دیگری را قبول ندارم با این نظر خلیل عزیز مخالفم . ایدئولوژی ها هم می توانند پویا باشند و همگام با گذر زمان پیشرفت کنند . به هر حال گذر زمان و تجربه بهترین راه برای حل مشکلات و نواقص هر جریان فکری هستند . مشروط بر اینکه در بستری از آزادی پیاده شوند .

نمونه ی بارز و روشن آن سوسیالیسم است .

به تعریف تئوریک سوسیالیسم توجه کنید :

اندیشه‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد یک نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی می‌کوشد، جامعه‌ای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشته‌باشند.

هدف سوسیالیسم لغو مالکیت خصوصی ابزارهای تولید و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید است. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و اداره صنایع توسط شوراهای کارگری، یا غیر مستقیم باشد، از طریق مالکیت و اداره دولتی صنایع.

در نیمه ی دوم قرن نوزدهم میلادی این اندیشه شکل گرفت و در سالهای آغاز قرن بیستم پس از انقلاب اکتبر روسیه شکل عملی به خود گرفت , با عنوان کلی جمهوری سوسیالیستی شوروی و آن شد که افتاد و دیدیم . توجه به بخش دوم تعریف یعنی لغو مالکیت خصوصی و مدیریت اجتماعی و شورایی جامعه , آن فرزند شوم را به دنیا آورد که کمونیسم نام گرفت . اما با این حال اهالی دانش و اندیشه دست از بخش نخست تعریف یعنی ایجاد برابری و همسانی اجتماعی بر نداشتند و با استفاده از تجربیات کاربردی کشورهای کمونیستی ایدئولوژی سوسیالیسم را اصلاح کردند و موارد نادرست را از آن حذف کردند و یک سوسیالیسم ضامن برابری و عدالت خلق کردند که امروز در بعضی کشورهای اروپایی نظیر کشورهای حوزه ی اسکاندیناوی مانند نروژ و فنلاند و سوئد آنرا می بینیم .

به دنبال این تجربه ی موفق امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته احزاب سوسیالیست هستند که پیروز انتخابات می شوند و کابینه تشکیل می دهند . مانند فرانسه و انگلیس و آلمان .

البته نباید از این نکته غافل بود که هر تغییر مثبت و هر پیشرفت و اصلاحی در ایدئولوژی ها در سایه ی نفی رادیکالیسم و تند روی و در سایه ی آزادی اندیشه و بیان میسر است .

اگر آزادی بود نقایص و ضعفها بیان و بررسی می شوند و ناخودآگاه اصلاح هم خواهند شد و اگر راست گرایی و افراط حاکم شد همان هم که از روز نخست حاکم بوده از بین خواهد رفت , چه رسد به آنکه بخواهد پیشرفتی در کار باشد .

امیدوارم شما خواننده ی عزیز با اعلام نظرتان در این زمینه , بحث را غنی تر کنید . ممنون .

۳۵ نظر:

محسن گفت...

سلام
ببخشید دیر اومدم چون وبلاگم رو عوض کردم واز بلاگفا به blogsky رفتم یعنی این وب جدیدمه tolouesabze88.blogsky .com
خواهش می کنم این رو لینک کن به جای اون .همین طور آپ کردم
با سپاس از همکاری دوستان خوبم . طلوع سبز 88
نظرم بعد برات میزارم

شاهکار آریایی گفت...

نظر شما چیست مبدا تاریخ ایران باید چه زمانی باشد و دلیل شما چیست ؟

مادی

شاهنشاهی

هجرت پیامبر اسلام

میلادی

میلاد زرتشت

صدور منشور صلح کورش بزرگ

و یا هرچه شما فکر میکنید
به شاهکار آریایی بیایید.

dariush گفت...

با درود نوشتار زیبای است بسیار زرف رفتی و باز کردی الان سر کارم ولی برمیگردم و دیدگاهم را میگذارم
شاد باشی

ناشناس گفت...

مثال های زیادی می‌شه برای پویایی‌ دموکراسی‌ بین کرد مانند ناصل جدید کمونیست ها که اصل ایدئولوژی را در نظر گرفته و با توجه به نیاز روز که همان آزادی و دموکراسی‌ است آنرا منعطف کردند.ولی‌ این ایدئولوژی اسلامی‌ ماهم به نظر من توانایی‌ پویا شدن و ایجاد ارتباط با دنیای مدرن امروزه را دارد.اما همواره افراد سودجویی‌ که به فکر منافع خود بوده اند ایدئولوژی ها را تخریب کرده اند مانند کاری که جمهوری اسلامی‌ با اسلام کرد.

خلیل گفت...

سلام ، به این جمله خودت دقت کن:
هر تغییر مثبت و هر پیشرفت و اصلاحی در ایدئولوژی ... در سایه ی آزادی اندیشه و بیان میسر است .

یعنی پایه هر نوع پویایی، آزادی اندیشه است و نه ایده ئولژی. یک ایده ئولژی در سایه آزادی اندیشه پس از مدتی می تواند فقط نامش را یک بکشد و نه جوهر اولیه اش را. مانند سوسیالیزمی که نمونه آوردید. این سوسیالیزم مجبور است پایه و اساس دموکراسی که آزادی اندیشه است را بپذیرد و در نتیجه از دیکتاتوری پرولتاریا اکنون نه تنها خبری نیست( رجوع کنید به مانیفست مارکس و انگلس و نوشته های لنین و مائو) بلکه هیج کس امروز دور آن هم نمی چرخد. پس تنها آزادی اندیشه و نقد اجتماعی است که می تواند پویا باشد و نه ایده ئولژی. البته از مد افتادن یا تغییر ماهیت یک ایده ئولژی بسیار طولانی تر از مد افتادن یک لباس است. بقول معروف قیاس مع الفارق است.

newsens گفت...

همانطور كه در كامنت نوشتم، اساس ايدئولوژي هاي واقعي بر تطابق و سازواري استواره و اين بمعني دايناميك بوده انگاره ها و استقراهاي بكار رفته در محتوي و درون مايه هاي اونه كه اين امكان رو مي ده كه در طول زمان قدرت استنتاج منطقي خودش رو از دست نده، چيزايي كه تا بحال بجاي ايدئولوژي به خورد مردم داده شده، بيشتر مانفيست بوده تا يك ايدئولوژي جهانشمول.هر مانيفستي كه اين تطابق رو نداشته باشه نمي تونه تبديل به ايدئولوژي فائقه بشه، چيزهايي كه تا كنون ديديم بيشتر يك مانيفست زودگذر و در راستاي اغوا و تطميع نوع بشر بوده تا يك ايدئولوژي واقعي!

ziya گفت...

با سلام
ممنون بازدید و پیامتان.
همیشه در ارزوی صلح و عدالت و آزادی،با نام آنها وبرای انها جنگ آغاز شده است
بهانه ها و توجیهات فلسفی و دینی به کنار
از قدرت طلبی و سلطه گری ادمی است که جنگ اغاز می شود
برای رهایی چه راهی داریم؟
در منظومه رهایی از ان گفته ام
مهمانم باشیدو با نظرات خود به راه رهایی روشنی بخشید.

محسن گفت...

سلام بر شما
با خبر هایی درباره زندانیان سیاسی ـ دیدار خاتمی با دانشجویان ـ صدور حکم اعدام برای 5 تن آپ شدم .
منتظرتون هستم . پاینده ایران

امير. گفت...

سلام داش اشكان.
منم كه شدم پايه ثابت وبلاگ شما! :) البته وبلاگ شما ما رو پايه ثابت اينجا كرده!

داداش بي سوادي ما رو ببخش و نظر ندادنم رو پاي اين بزار كه حرفي در اين زمينه واسه گفتن ندارم! اما منتظر مطلب بعديت مي مونم!

راستي با "شيعه شناسي" در خدمتم!

نواندیش سبز گفت...

سلام...من هم با شما موافقم.همانطور که در کامنت قبلی ام اشاره کردم دلیل گذرا بودن برخی ایدئولوژی ها را در اهداف ان می دانم.اگر یک ایدئولوژی در خدمت تمامی ابناء بشر قرار گیرد و به قول شما بتواند خود را با نیازهای زمان هم وفق دهد چرا نتواند پایدار بماند.هرچند تاریخ مصرف داشتن از خصوصیات ذاتی علوم انسانی است.چون به هر حال انسان خود نیز دارای تاریخ مصرف است و در گذر ایام متکامل تر شده است.
راستی امروز لینکی از تو در سایت معروف (...)دیدم.خیلی خوشحالم که به این جمع هم اضافه شدی تا همگان تو را ببینند.کاش در صورت امکان ارسال دعوت نامه ما راهم فراموش نکنی .من هم مدت هاست که علاقه دارم به این دوستان اضافه شوم.

سبز های شهر اراک گفت...

درود بر سبزاندیشان
اشکان جان ایندفعه کمی دیر خدمت رسیدم امیدوارم همینطور پویا و فعال بهتر از گذشته در داد وستد فکری با دیگر دوستان باشید واما در رابطه با مطلبی که ارایه فرمودید :
در نوشته های قبلی مطلبی آوردم تحت عنوان "موانع دموکراسی در تاریخ ایران" در آنجا به تصریح بیان کردم که دموکراسی پدیده ای است انسانی و سرنوشت محتوم جوامع دموکراسی است به لحاظ اینکه در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم تا روزگار ما همه ایسم ها به آزمون رفتند٬از فاشیسم بگیرید تا مارکسیسم بگیرید تا اسلامیسم ٬ چرا که شرایط انسانی در قالب های متحجر نمیماند٬شرایط انسانی روزمره تغییر میکند. این ایسم ها از قوانین مارکس و مارکسیسم بگیرید تا قوانین خدا و اسلامیسم با شکست مواجه شدند .
برای رسیدن به دمکراسی در ابعاد ممکن و قابل تطبیق آن در سرزمینی استبدادزده با انوع مدعیانی که به جز نوک بینی خود جائی را نمی‌بینند، البته زمان و ممارست لازم است و دستیابی به مردمسالاری و حکومت سکولار مطیع قانون، مسأله‌ای نیست که یکشبه قابل تحقق باشد. البته آقای بابک زهرائی که بعد از انقلاب از آمریکا به ایران آمده بود تا سوسیالیسم واقعی را پیاده کند، در آن مصاحبه و مباحثه غریبش با آقای بنی‌صدر مدعی شد یکشبه کار کشاورزی کشور را به سامان خواهد رساند. سرنوشت او درسی برای همه است، چند صباحی زندان و بعد معجزهای یکشبه را کنار گذاشتن و به دنبال کاسبی رفتن ایشان نشان داد که مبتلایان به تب تند در همه زمینه‌ها چه زود به عرق می‌نشینند و اصلاً یادشان می‌رود که چه رویاهائی را کوتاه زمانی پس از انقلاب به جوانان رویازده فروختند و شمار زیادی از این خریداران بر سر باور خود جان باخت.
القصه حال خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ایران سربلند ایرانی سرفراز

رضا اسدی گفت...

با سلام

اولا شما سوسياليسم رو درست تعريف نكرديد...شما بر اساس يكسري مصاديق ضعيف قضاوت كرديد و حتي انواع نسبتا موفق تري مثل سوئد و برزيل و چين رو هم مثال نياورديد
سوسياليسم در همان ابتدا به سه شاخه تقسيم مي شود...

سوسياليسم لنيني و آنارشيستي و دولتي:كه ابتدا با يك انقلاب صرفا نظامي و يا فيزيكي ،يك حزب انقلابي روي كار مي آيد...ماهيت حزب انقلابي در نظام كمونيستي خود مسائل گسترده اي دارد...اين سيستم مالكيت اشتراكي نمي پذيرد...بلكه مالكيت سرمايه داري دولتي را بيان مي كند...استبداد حزب يكي از اصول اصلي اين اين سيستم هست.چگوارا لنين و استالين و مائو و كاسترو و كيم ايل سونگ و ... همگي به تبعيت از لنين به اين روش عمل كردند...هرچند استثنا هايي مثل تروتسكي به ايده ي كمونيسم ناب ماركس و سوسياليسم علمي عقيده داشت و معتقد بود كه انقلاب كمونيستي انترناسيونال و جهاني است و ابزار توليد بايد به سطح مشخصي از پيچيده گي برسد تا ضرورت سوسياليسم حس شود

سوسياليسم علمي:سوسياليسمي كه شخص ماركس و انگلس مانيفست آن را نوشتند
و به شما توصيه مي كنم كه مدل آنها را بخوانيد...نه چيزي كه در شوروي رخ داد
ايده ي انقلاب از نظر ماركس و انگلس كاملا فرآيندي جهاني بود و در مرزهاي انقلابي يك كشور محدود نمي شد

سوسيال دموكراسي:سيستمي اصلاح طلب و رفرميست با ماهيت كاملا غير ايدئولوژيك كه حزب با رقابت از ميان احزاب سرمايه داري و ليبرال بالا مي آيد و سعي مي كند امكانات اجتماعي و رفاه را با ماليات هدفمند افزايش دهد
و در طولاني مدت قصد اين را دارد كه كارگران آن سرزمين را در سود سرمايه داران شريك كند و كم كم مالكيت خرد خصوصي و اشتراكي را تقويت كند

soshian گفت...

به امیدایرانی سبز.

آپم:
عذر خواهی ازتمام دوستان.

ali گفت...

سلام.نامه یک مادر و پاسخ آیت الله منتظری.

به جای قاتل ندا نامزد او را دو ماه زندانی کردند!!!!

چه افرادی و ارگان هائی می توانند عامیلن قتل دکتر پوراندرجانی باشند؟

سبز های شهر اراک گفت...

درود بر سبز اندیشان
اشکان جان یادم رفت به اطلاع برسانم که تو لیست پیوندها آدرس جدید وبم را جایگزین کنی ممنون میشم.
منتظر حضور سبزت هستم.

soshian گفت...

به امید ایرانی سبز.

آپم با:

نامه ی پینوکیو به احمدی نژاد( ا.ن)
...

کوروش گفت...

درود
بیش از یک دهه از قتل ناجوانمردانه شماری از فرهیختگان کشورمان میگذرد. کسانی که به فکر ابدی کردن سلطه خود بر کشور بودند، شبانه و مخفیانه، مریدان خود را به جان تعدادی از شهروندان بی گناه انداختند و به فجیع ترین وضع آنان را به قتل رساندند. اما پس از افشای جنایات مریدان خود را به عنوان "خودسر" بازداشت کردند و به صورتی مشکوک به قتل رساندند تا سران و حاکمان خودسر پرور در حاشیه امن خود باقی بمانند. عنصر به اصطلاح خودسر را کشتند، اما طبق توصیه های همان خودسر، فرمان به عدم بازنگری و اصلاح قانون مطبوعات داده شد، تا مبادا ملت راه و رسم دفاع از حقوق خود را بیاموزد و به خوابگاه دانشجویان حمله کردند.این همه به خاطر فلج کردن دولتی بود که تکیه بر رای مردم داشت؛ این همه به خاطر بر سر کار آوردن دولتی بود که به جای تکریم ملت، مردم را تحقیر کند و دنبال اتوموبیل خود بدواند. امروز همگان نتایج سکوت در برابر این تحقیر ملی و حقارت بین المللی را به چشم مشاهده میکنند.
از همه شاهدان روزگار تقاضا داریم که در سالگرد پرپر شدن شاهدان چمن، داریوش و پروانه فروهر گرد هم آییم و با گرامی داشتن یاد آن دو عزیز، با خود زمزمه کنیم که دیگر نمیترسیم، چرا که همه با هم هستیم.
زمان:يكشنبه يكم آذرماه - 3 تا 5 بعد از ظهر
مکان:خيابان سعدی جنوبی- خيابان هدايت - كوچه شهيد مرادزاده - پلاك 18
پاینده ایران

کوروش گفت...

درود
بیش از یک دهه از قتل ناجوانمردانه شماری از فرهیختگان کشورمان میگذرد. کسانی که به فکر ابدی کردن سلطه خود بر کشور بودند، شبانه و مخفیانه، مریدان خود را به جان تعدادی از شهروندان بی گناه انداختند و به فجیع ترین وضع آنان را به قتل رساندند. اما پس از افشای جنایات مریدان خود را به عنوان "خودسر" بازداشت کردند و به صورتی مشکوک به قتل رساندند تا سران و حاکمان خودسر پرور در حاشیه امن خود باقی بمانند. عنصر به اصطلاح خودسر را کشتند، اما طبق توصیه های همان خودسر، فرمان به عدم بازنگری و اصلاح قانون مطبوعات داده شد، تا مبادا ملت راه و رسم دفاع از حقوق خود را بیاموزد و به خوابگاه دانشجویان حمله کردند.این همه به خاطر فلج کردن دولتی بود که تکیه بر رای مردم داشت؛ این همه به خاطر بر سر کار آوردن دولتی بود که به جای تکریم ملت، مردم را تحقیر کند و دنبال اتوموبیل خود بدواند. امروز همگان نتایج سکوت در برابر این تحقیر ملی و حقارت بین المللی را به چشم مشاهده میکنند.
از همه شاهدان روزگار تقاضا داریم که در سالگرد پرپر شدن شاهدان چمن، داریوش و پروانه فروهر گرد هم آییم و با گرامی داشتن یاد آن دو عزیز، با خود زمزمه کنیم که دیگر نمیترسیم، چرا که همه با هم هستیم.
زمان:يكشنبه يكم آذرماه - 3 تا 5 بعد از ظهر
مکان:خيابان سعدی جنوبی- خيابان هدايت - كوچه شهيد مرادزاده - پلاك 18
پاینده ایران

ali گفت...

سلام مقداري عکس از جنگ جهاني دوم گذاشتم وقت داشتي سري بزن

محسن گفت...

سلام بر سبز ها آپ کردم. دیدار کروبی ـبیانیه ادوار تحکیم وحدت و چند خبر دیگه
بیا بنشین و با مردم مدارا کن گره از کار این افتادگان وا کن
بترس از شعله های زیر خاکستر بیا اندیشه اندوه فردا کن
دوست عزیز لطفی کن و لینک من رو اصلاح کن از بلاگفا به blogsky رفتم طلوع سبز 88

ایلیا گفت...

شاید اشاره آقا خلیل به مکاتب نوظهور جدید بود.اصولا این مکاتب ایدئولوژی قابل دفاع ندارن ولی هستند مکاتبی که بر عکس نظر ایشون با گذر زمان پخته ترشدند

فرید صلواتی گفت...

مصاحبه با رادیو زمانه

florance گفت...

زنده آنﻫﺎیند که پیکار می کنند،

آنها که جان و تنشان از عزمی راسخ آکنده است

آنها که از نشیب تند سرنوشتی بلند بالا می روند

آنها که اندیشمند به سوی هدفی عالی راه می سپرند

و روز و شب، پیوسته در خیال خویش

یا وظیفهﺍﻯ مقدس دارند، یا عشق بزرگ

به امید ازادی و رفاه برای ایران
.......
دوست سبزم با مطلب زنان خیال بازگشت به خانه را ندارند اپم خوشحال میشم نظرتونو بدونم[گل]

نواندیش سبز گفت...

سلام بر اشکان عزیز با یادداشتی در مورد مصاحبه اخیر میرحسین موسوی به روزم.مطلب من منتظر نگاه و نظر سبز تو دوست عزیزم است.موفق باشی

ali گفت...

سلام .حرکت چند هزار نفری به سوی اوین، برای زندانی شدن!

درخواست مهدی کروبی از دادستان کل کشور:

سرنوشت یک شاهد تجاوز را روشن کنید

ali گفت...

سلام .از عراق رانده ای . که تا قلب سپاه پیش رفته!!!!

کوروش گفت...

درود
منتظر آدرس جدیدت هستم
در قسمت تنظیمات و در سربرگ منتشر کردن یک دامنه ی جدید انتخاب کن و وبلاگت را انتقال بده
پاینده ایران

ali گفت...

سلام . راستي چرا بجاي کمک به مردم خودمان . بايد پول نفت را به عرب ها بدهيم. يا بخاطر حق سکوت رشوه بدهيم به روسيه و چين وووووو

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

سلام
وبلاگ ما فیلتر شد .
یک بار هم توسط سربازان .... هک شد . و تمامی لینک ها از دست رفت . دامنه و وبلاگ را برگرداندیم اما ویلاگ هنوز فیلتر است و نتیجه پیگیری و مکاتبات ما با کمیته فیلترینگ هیچ نتیجه ای نداد . (بیشتر بحث نمی کنم که چه کرده ایم)
لینک ما را اگر ممکن است اصلاح بفرمائید :
Narenjesabz.tk
این دامین به وبلاگ متصل است چنانچه مجددا وبلاگ فیلتر شود و وبلاگ جدیدی تاسیس گردد شما را از اصلاح پیوند ها بی نیاز می گرداند آدرس وبلاگ فعلی
Narenjesabz1.blogsky.com
می باشد . اگر دو پیچ رنگ در وبلاگ مشاهده می کنید هر کدام برای یک آدرس است یعنی دات تی کی ما با رنک 3 و وبلاگ جدید با صفر است . پس تعجب نکنید .قبلا از همکاری صمیمانه شما متشکریم .
موفق و سربلند باشید

ناشناس گفت...

سلام. شما همکه مثل من فیلتر شدید! من در آدرس جدید در خدمت شما هستم: www.kachestan.persianblog.ir

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

سلام
منم نارنج سبز
چطوری؟

ببین به ما سر نمی زنی!!!!!!!!

وبلاگ ما مجددا فیلتر شد .

موکدا خواهش می کنیم از این آدرس استفاده بفرمائید تا مجدد پیام برای شما نگذاریم
لینک ما را اگر ممکن است اصلاح بفرمائید :

Narenjesabz.tk

این دامین به وبلاگ متصل است چنانچه مجددا وبلاگ فیلتر شود و وبلاگ جدیدی تاسیس گردد شما را از اصلاح پیوند ها بی نیاز می گرداند آدرس وبلاگ فعلی
Narenjesabz2.blogsky.com
می باشد . اگر دو پیچ رنگ در وبلاگ مشاهده می کنید هر کدام برای یک آدرس است یعنی دات تی کی ما با رنک 3 و وبلاگ جدید با صفر است . پس تعجب نکنید .قبلا از همکاری صمیمانه شما متشکریم .
درضمن وبلاگ جریان شناسی سیاسی و آشنایی با مکاتب سیاسی نارنج سبز به آدرس
Narengesabz.blogsky.com
Narengesabz.tk
بزودی راه اندازی می شود . این وبلاگ سایت به معرفی جریان های سیاسی اجتماعی و مکاتب فکری جهان می پردازد و سعی در بالابردن اطلاعات سیاسی دوستان دارد.

موفق و سربلند باشید

reza گفت...

سلام و خسته نباشید .

من برای بار پنجم فيلتر شدم. ولي باز هم هستم . ولي اين بار قوي تر از گذاشته برگشتم.

بیانیه مهم گروهی از فرماندهان و پرسنل ارتش
نماینده رهبری در دانشگاهها : 70 درصد دانشجویان به احمدی نزاد رای ندادند .
یک فرمانده سپاه : رای به غیر از احمدی نژاد رای به یهودیت بود
عکس پاره حضرت امام معرکه جدید ستاد کودتا
روزنامه جمهوری اسلامی در یک تماس کوتاه با مهندس میرحسین موسوی،

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏
‏انا لله و انا اليه راجعون

‏"من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدواالله عليه فمنهم من قضي‏ ‏نحبه و منهم من ينتظر، و ما بدلوا تبديلا"
الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم‏
خدمت تمامی دوستان و عزیزان آشنا با گروه نارنج سبز
وبلاگ سیاسی گروه نارنج سبز بدون هیچ دلیل و تنها به جرم انتشار مطالب سایتهای مجاز و رسمی کشور و تنها به جرم سبز بودن کلمه نارنج برای بار چهارم فیلتر گردید و حتی دامین نارنج سبز نیز فیلتر گردید بدینوسیله به اطلاع دوستان و آشنایان میرساند لینک مربوط در قسمت پیوند ها را اصلاح فرمائید.
آدرس لینک جدید NARENJ-SABZ.BLOGSKY.COM برای آدرس های بعدی نیز یک عدد به اول آدرس اضافه فرمائید و خط فاصله را بردارید یعنی : 1NARENJESABZ.BLOGSKY.COM . در این وبلاگ هم طبق قوانین رسمی کشور به انتشار اطلاعات و اخبار سیاسی می پردازیم . از خداوند برزگ درخواست نصرت و پیروزی حق بر باطل را داریم.
به امید پیروزی آزادی خواهان جهان و آزادی اندیشه
سردبیری سیاسی گروه نارنج سبز
رضوی

dariush گفت...

ashkann nisti

ناشناس گفت...

با درود من ساقی عقیلی هستم نقال،پژوهشگروبازیگر تئاتر.چند نقالی به مناسبت روز فردوسی و برای شهدای آزادی تهیه کرده ام حضورتان ارائه مینمایم اگر صلاح دانستید منتشر کنید
http://www.youtube.com/watch?v=8pupxad9ucQ شهدای آزادی
http://www.youtube.com/watch?v=_g1xjtZq3ZY فردوسی
http://www.youtube.com/watch?v=RaE_vgyh2MA گردآفرید 1
http://www.youtube.com/watch?v=Z9YmLqB8pPM گردآفرید 2
http://www.youtube.com/watch?v=WWs2gEZrSdA ضحاک
email: saghiaghili@yahoo.com