۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

دستور برای محبوبیت


سلام

به نظرم می رسد که رویداد پایین کشیدن تصویر مقام عظما و رژه رفتن مردم از رویش در جریان راه پیمایی 13 آبان یک پیام بسیار روشن در برداشت .

در گذشته این اتفاق برای سایرین زیاد افتاده است .

عکس و مجسمه ی شاه را پایین کشیدند . پوسترهای اورا با چشمان سوراخ شده یا با دندانهای خون آشام و شاخ به یاد داریم . این در جریان انقلاب 57 بود . در مقاطع بعد از انقلاب هم عکس امثال صدام حسین و روسای جمهور آمریکا و بویژه پرچم آمریکا بسیار زیر پا افتادند و مردم از روی آن رژه رفتند .

در همین سال گذشته بود که به پوستر رییس جمهور آمریکا لنگه کفش پرتاب می شد و پرتاب کننده ها کلی هم به خودشان افتخار می کردند و همه ی اینها طراحی های زیر دستان همین مقام عظمای ولایت بود تا ثابت کنند که مخالف و یا دشمنشان حقیر است .

اما امروز خیاط خود درون کوزه افتاده است .

شاید بتوان پیام این حرکت و شعارهای همراه آن خطاب به رهبر و آقازاده ی دومشان را به این گونه تفسیر کرد که رهبران خودخوانده شاید بتوانند با توسل به زور بر مردم حکومت کنند , اما به زور محبوب نخواهند شد .

کاروانهای پیشوازی که برای استقبال از دکتر محمود راه اندازی و سازماندهی می شوند مگر چند برابرش در دوران رفسنجانی نمی شد ؟ با سازماندهی و مدیریت بسیار بهتر از امروز . ( گاهی اوقات ازدحام جمعیت چنان زیاد می شد که کسانی هم جانشان را از دست می دادند . )

مگر بادمجان دورقاب چینها لقب رییس جمهور محبوب را برای اوبخشنامه نکردند ؟ آیا رفسنجانی محبوب مردم ایران شد ؟ آیا در سالهای بعد در عرصه هایی که به مردم مربوط می شد ( مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم ) یکی پس از دیگری شکست نخورد ؟ پس می توان نتیجه گرفت که بخشنامه ها , دستورات و احکام حکومتی کسی را محبوب قلبها نمی کنند .

در نهایت شخص دیکتاتور روزی چشم خواهد گشود و خواهد دید که محبوبیت به کنار , منفور هم هست و مرگش را آرزو می کنند . در همین یوتیوب تصاویری از بازدید ها و سفرهای محمدرضا پهلوی هست که کسانی چهار دست و پا به طرفش می روند تا پایش را ببوسند و گویا در روستایی زن و مردی به تحریک بخشدار منطقه فرزندشان را می آورند تا پیش پای شاه قربانی کنند .

پایان همه ی این خیمه شب بازی ها چه بود ؟ شاه که به پشتوانه ی رفاه افسانه ای که برای مردم فراهم کرده بود با خیال راحت روزگار می گذراند در کوتاه زمانی با فریادهای "مرگ بر شاه" و "تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود" ( که نشد ) مردم , ایران را به طرف مقصد نامعلومی ترک کرد .

حالا مقام معظم رهبری که جز فشار و عذاب و ناراحتی میراثی برای مردم ایران نداشته چگونه می تواند جز این که اتفاق افتاد توقعی داشته باشد ؟

( ضمن این که می توانیم نیم نگاهی هم داشته باشیم به این موضوع که شخصیتی مطلقا خنثی مانند مهدی کروبی چگونه به ناگاه و فقط در اثر همراهی با مردم به حق محبوب قلبها شد . بدون دستور و بدون فتوا و حکم حکومتی )

۲۸ نظر:

سبز های شهر اراک گفت...

درودبرسبزاندیشان:
اشکان همیشه در صحنه کجایی ؟ خسته نباشی ،باورکن با مشاهده لگد مال شدن تصویر سید علی آقا بسیار مسرور شدم و بخود بالیدم که فرزندان کوروش بالاخره از میان خاکستر تاریخ برخاستند و ایرانی بودنمان بازگشت واین مرز وبوم دوباره نفس اهورایی کشید.آه که چه غرورانگیز بود...

کوروش گفت...

درود
محمد رضا جمعیت را دید و گفت :
آیا این همه مخالف من هستند ؟!
وقتی که بیماری او آشکار شد دیگر دلیلی برای ماندن ندید و مانند احمدشاه از ایران گریخت ...
سید علی نیز سیل میلیونی جمعیت را دیده است ... او نیز بیمار است ...
محمدرضا صدای انقلاب را شنید اما بسیار دیر ...
سید علی نیز به فریاد انقلاب را خواهد شنید همانطور که اکنون زمزمه های آن را شنیده است ...
ای رهبر آزاده
خمینی چشم به راهه
به روزم
پاینده ایران

کوروش گفت...

درود
تجمع عمومي مقابل اوين؛ جان بازداشتي هاي 13 آبان در خطر است! آمار دختران بالاست!
دختران و پسران زيادي در اعتراضات ديروز دستگير شده اند كه معلوم نيست چه بر سر آنها بياورند؟ تعطيلي اعتراضات تا يك ماه ديگر يعني 16 آذر، فقط باعث "تجديد قواي" مآموران و فرصت نقشه هاي جديدي براي سركوبهاي سنگين تر را براي آنها فراهم مي كند. اين نظر، پيشنهادي است كه از "برآيند نظرهاي دوستان فعال" بدست مي آيد. نظر دوستان اين است كه تجمع ثابت و تحصن مثلا" در مقابل دادگاه انقلاب و يا مقابل زندان اوين، ممكن است بتواند مانع از تكرار فاجعه هايي مثل كهريزك شود. ضمن آنكه فرصت تجديدقواي سركوبگران را از آنها مي گيرد و التيامي بر است نگراني خانواده هايي كه هم اينك مقابل دادستاني و زندان اوين، بدنبال عزيزان بازداشتي خود مي گردند و ممكن است سرنوشت تلخي مثل مادر "سهراب اعرابي" عزيز پيدا كنند كه بعد از روزها دوندگي و چشم انتظاري، جنازه نوگل پرپر شده اش را به او تحويل دادند. آمار تخميني دختران بازداشتي ديروز بالا برآورد شده و بايد فكري براي همه اسيران سبز 13 آباني كنيم.
ديروز هم مثل روزهاي قبل، مأموران امنيتي در كنار سركوبگران به فيلمبرداري از چهره مردم و جوانان معترض مي پرداختند و ممكن است پروژه شناسايي و دستگيري ساير بچه هاي فعال را از امروز شروع كنند و باز هم فاجعه هاي بعد از هجده تير (احضارها و شكنجه ها و قتل ها) را رقم بزنند. نبايد بگذاريم "كهريزك" ديگري راه بيفتد.
لطفا" روي اين موضوع حياتي، تمركز خاص داشته باشيد و به طور وسيع اطلاع رساني كنيد تا از مجموع نظرات دوستان راهي بيابيم و با عقلانيت كامل و بدون عجله و اشتباه، روي راهي براي آزادي سريع عزيزان بازداشتي و تهيه فهرست دقيق از همه آنها و انتشار از طريق اينترنت و امور مرتبط متمركز شويم.
پاینده ایران

ziya گفت...

با سلام و خسته نباشید
بخشی از نوشته تازه را
تقدیم شما دوستان سبزمیکنم
.....................................

به یغما برده اند
عشق و صلح و آزادی را
از سرزمین مهر،
اهریمنان خودکامگی
با جنایت و دروغ
با فریب و مکر و خرافه و بیداد
با شکنجه و تجاوز و شلاق
با چوبه های دار


در سرزمین مهر
اشکها ز دل جاریست
درد با رنج و فقر
خشم با نفرت و کین
با نفرین،
اشک شادی نمانده است



در کوچه ها
گزمه های دیکتاتوری
برای هر اسیر
از خیل مردمان
که فریاد میکشند
پاداش نقد و جایزه میبرند

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

سلام
ممنون از پیامتان
اشکان جان
نباید زیاد تند روی کرد مثلا همین انقلاب شعارش اجرای قانون اساسی بود باید اصلاح گری پیشه کرد اگر بخواهیم یه انقلاب دیگه بکنیم دوباره اعدام ها و ترد هاو......... شروع میشه کمی صبر عزیز دل . شما دل آتشینی داری اما کمی حوصله
موفق و سربلند باشید

newsens گفت...

بهترين اتفاقي كه آرزو مي كردم رخ بده دادن عنان هدفمند سازي يارانه ها به اين مردك بود. مطمئن باشيد چنان گندي مي زنه كه كشور يكسر ميشه آتيش. تا حالا قشر متوسط به بالا مي يومدن راه پيمايي از اين به بعد مردم محروم و بقول علما كوخ نشينان هم همراه مي شن كه بر عكس گروه اول چيزي واسه از دست دادن ندارن در ضمن تاريخ ما از اين لگدمال ها بسيار دارد كجاست " هان اي دل عبرت بين" ؟

امير. گفت...

سلام.
داداش خيلي حال كردم با اينكه آينده رو با گذشته پيش بيني مي كنين! :)

بقول علي (ع) چه بسيارند عبرتها و چه اندك عبرت گيرنده ها!

تاريخ بارها و بارها تكرار ميشه! قوانين حاكم بر جوامع يكيه و از مثالهاي مشابه چه نتيجه اي ميشه گرفت غير از نتيجه اي مشابه!!

براي ملت خودمون متاسفم كه هر 40 سال بايد يه تجربه مشابه رو به خودشون ببينن!

شايد اشكال از مائه نه از سياستمداران.

شايد رفتارها و عمل و عكس العملهاي ماست كه از هر سياستمداري يه ديكتاتور ميسازه!
نمي دانم!

محسن گفت...

سلام دوست خوبم عاقبت دیکتاتوری اینه زیر پای مردم لگد میشی ((خطاب به دیکتاتور ها ))
آپم ((زندانی سیاسی ))

شاه رخ گفت...

همين نشونه ها رو مي بينيم كه انقد اميدواريم به پايان استبداد ديگه
سلام

dariush گفت...

با درود
بمانند همیشه زیبا
این روش همه دیکتاتور هاست برای نمونه میبینیم که نخست وزیر سوید پای بیاده در شب به خانه میورد که مورد حمله قرار میگیرد صدراعظم المان با شوهرش به دریا میورند و حتی یک محافظ هم نمیبینیم به مدرسه و یا کارخانه ای میروند نه یکی حلویشان دولا میشود نه دست بوسی میکند احترام ساده .با هواپیمایی همگانی به مسافرت میروند و سپاه تشویق کننده و پوستر های خوش امیدی هم ندارند و بوی گل و یاسمن هم با خود نمیاورند و شگفت اور اینکه پیشرفت هم میکنند
شاد باشی وتندرست

ali گفت...

چرا یاران دیروز امام از بیت امروز

کنار گذاشته شدن یا خودشان از

بیت کنونی رهبری دور کردن؟؟؟

سبز های شهر اراک گفت...

درودبرسبزاندیشان:
اشکان جان اگر زحمتی نیست تو لیست پیوندها آدرس وب جدیدمو عنایت کنید ممنون میشم.

ایران سربلند،ایرانی سرفراز

سردبیر نارنج سبز سیاسی اجتماعی گفت...

سلام
ممنون از پیامتان
شرمنده شما هستم نمی خواستم توهین کنم
اما نگران بسته شده وبلاگ شما بودم همین. آتش دل شما از سوختن جان شماست این یعنی دردمند بودن یعنی غصه خوردن .
به طور کلی یعنی فهمیدن این موهبتی است که خیلی ها در دوران امروز ندارند و شما دارید .
اما نکته ای که مرا نگران می کند مقایسه رهبر با شاه است . دیروز با خبر شدم هر وبلاگی که در مورد رهبر کلامی به زعم آقایان توهین آمیز داشته باشد بسته می شود . این را از یکی از دوستان شنیدم. خودم هم نگران شدم .
نکته دوم وبلاگ هایی که فیلتر می شود واقعا دسترسی ما به انها خیلی سخت شده و از ابراز محبت و هبستگی معذور می شویم . این هم مرا ناراحت می کند که کسی نظر بدهد و من نتوانم لطف ایشان را جبران کنم .
در کل هم با نظری کخ در وبلاگم داید موافقم اما مثلا امام خمینی در انقلای سال 57 شعارش اجرای قانون اساسی بود گرفتید که؟ همین
موفق و سربلند باشید

ناشناس گفت...

سلام. من اين قياس راقبول ندارم تفاوتهاي ماهيتي دونظام رادرنظرنگرفتيد. البته من به بسياري ازرفتارها وتجاوزها وهتك حرمتها معترضم ولي انقلاب وتغيير نظام رابه زيان كشور ومنافع ملي ويكپارچگي ايران ميدانم معتقدم مابايد دوقدم دورتر راهم درنظربگيريم ووقتي نظامي ميتوانداصلاح بشود بهتراست به دنبال اصلاح باشيم. البته اگردراين مواضع غرضي نباشد واهداف سياسي پشت پرده نباشد.كمي ازتندي نوشته هايت كم كن.

نويد گفت...

با مطلب مجلس بی کفایت اپم. قدم رنجه بفرمایید

اشکان پارتی گفت...

سلام
نوید جان فکری به حال ویروس وبلاگت بکن لطفا .

ناشناس گفت...

با درود و سلام



خانم ماندانا عسكري؛ نقاش؛ گرافيست نشريه توقيف شده «علم موفقيت» و نويسنده نشريه «اخبار كودكانه» در تاريخ دوم خرداد ماه 1388 در همايش انتخاباتي اصلاح طلبان واقع در ورزشگاه آزادي؛ به دست ماموران امنيتي و به جرم «اقدام بر عليه امنيت ملي» دستگير و به مدت دو ماه به زندان اوين منتقل شد.

ايشان در طي مدت زندان؛ نه تنها با انواع فشارها و توهين ها روبه رو بود كه از كليه حقوق شهروندي؛ حقوق زن و حتي تا مدتي از حق ديدار دختر نه ساله خود محروم بود.



باخبر شديم كه دادگاه ايشان در تاريخ 23 آبان ماه برگزار خواهد شد.



ما؛ جمعي از دوستان ايشان در انتظار نتيجه ي اين دادگاه بوده و اميدواريم دستگاه قضايي كشور؛ تحت مديريت و سرپرستي جديد خود؛ با حكم بر برائت خانم عسكري و بازستاني حقوق پايمال شده ايشان و خانواده شان؛ مرهمي بر زخم ها و ظلم هاي روا شده گذارد.



در پايان؛ مطلب را به سخني از امام علي «ع» مزين مي كنيم كه:

« ستمگر ترين مردم كسي است كه ستم خود را عدل تصور كند ».

كمپين دفاع از خانم ماندانا عسكري

میبد سبز گفت...

من هم با نظر بقیه موافقم
ما دیگه نباید به فکر انقلاب باشیم ولی این حکومت به هیچ طریقی اصلاح پذیر نیست
اصلاح کردنش سخته ولی باید فشار بیاریم شاید رفتارشون عوض شه

نواندیش سبز گفت...

سلام بر اشکان عزیز:
جانا سخن از زبان ما می گویی...باز هم مثل همیشه چه زیبا از دل تاریخ به سرانجام دیکتاتورهااشاره کردی.آن روز دیر نیست که رهبر کنونی نیز صدای اعتراض ملت را شنیده و حکومت را تقدیم ملت کند.به امید ان روز

Moeid گفت...

خیلی ممنون که ایمیل جواب دادید

قهوه گردی گفت...

بدون شک همه ی این حرفات درسته. اما من می ترسم. از چی؟ از اونچه که بعد از سقوط رسمی این دیکتاتوری پیش میآد. نظر من اینه که اتفاقاتی که تا همین الآن هم پیش اومده تکلیف دیکتاتورهای فعلی رو مشخص کرده،اما آیا باز به دامن یه دیکتاتوری و ایدیولوژی و کشت و کشتار دیگه ای نمی افتیم؟

ناشناس گفت...

سلام.البته ازادی بیان وعقیده حق شماست ونمیتوان به کسی به خاطر حرفهایش ایرادگرفت ولی نکته اینجاست که توهین امیزترین وتندترین توهین ها را میکنید وبه همه مسئولین کشور حرفهای رکیک می زنید وبعد میگوئید مابه دنبال اصلاحیم .اصلاح شاید معنای چدیدی یافته وماهنوز بروز نشده ایم.هرکس حرفهایتان رابخواند ایا غیر ازساختارشکنی به ذهنش چیزی متبادر می شود وشکست ساختار ها وهتک حرمتها چه ارتباطی به اصلاح دارد؟اگرشما موسوی راقبول دارید همین اقا میگوید حرکت درچارچوب قانون .نسبت برخی موضع گیری ها باقانون چیست معلوم نیست.همه همت بعضی دوستان این است که بین رژیم سابق وکنونی همانندسازی بکنند غافل ازاینکه مشکل بتوان چنین تصوری را جاانداخت .به طورکلی ساختارنظام کنونی اگر عمیق به ان نگاه کنیم به رغم مشکلات وایرادات واردبه ان اصولا با نظام سلطنتی فرق دارد وبه علت حرکت روبه رشدی که یه سمت مردمسالاری دارد به نظرمن حتی درحوادث اخیر گام بزرگی به سمت ازادی وگشایش برداشتیم کمی دقیقتر وعمیقتر باشیم ونتیجه کار راببینیم .

کوروش گفت...

درود
زان پیشتر که از سر ما آب بگذرد
با ناخدا بگوی که از خواب بگذرد
این کشتی شکسته در این تندباد سخت
آخر چگونه از دل گرداب بگذرد
ای سرزمین مادری، ای خانه ی پدر
یادت چو آتش از دل بی تاب بگذرد
ترسم که چاره ای نکند نوش دارویی
زین موج خون که از سر سهراب بگذرد
گر همچو رعد، نعره برآریم همزمان
کی خواب خوش به دیده ی ارباب بگذرد
16 آذر دوباره سبز میشویم
پاینده ایران

شاه رخ گفت...

سلام
صب بخير

اشکان پارتی گفت...

سلام
دوست بسیجی و ولایتمدار ما امیر خان ( مدیر وبلاگ جامعه ) خطاب به من فرموده اند که به همه توهین می کنم .
از ایشان بارها خواهش کرده ام که موارد توهین در مطالب من را یاد آوری کنند . اما ایشان که به ناگاه دیگ تعصبشان به جوش آمده فقط به ایراد گرفتن بسنده می کنند و هیچ مصداقی از توهین را ذکر نمی کنند . از طرفی می گویند که ساختار شکنی می کنید .
در پاسخ باید بگویم که بله , ساختار شکنی از دیدگاه متصلین به نظام جرم است . از دیدگاه من که با ساختار حکومت ایدئولوژیک و اعتقادی مخالفم بسیار هم خوب است .
ما می خواهیم که ساختار شکنی کنیم . از طرف دیگر ایشان گفته اند که شما که طرفدار موسوی هستید . باید بگویم که ما و موسوی همگی طرفدار آزادی هستیم , به عبارت بهتر کسی طرفدار کس دیگر نیست . ما در یک راه همراه هستیم .

ناشناس گفت...

ادما وقتي خر ميشن... نه گوشاشون دراز ميشه نه دم در ميارن و نه... اما وقتي خر ميشن 1000 تا خر بايد جلوشون لنگ بندازند... شما الان جزء گله خرها هستيد...

ميگن قراره خر كشي شروع بشه به زودي...
مواظب خودت باش الاغ عزيز...

http://bikhudiha.blogsky.com

اشکان پارتی گفت...

ادب دوست ناشناس و منطق قوی ایشان در دفاع از نظرشان من را بر آن داشت تا این کامنت را حفظ کنم .

ناشناس گفت...

اشکان عزیز سلام
اگر منظورت درمورد ان خواننده ای که ان کامنت توهین امیز را گذاشته فکر کرده ای من بودم باید بگویم که حدست درست نیست ومن هر نوع توهین به هرکس باشد راقبول ندارم ودرفضای اینترنت توهین کردن نشانه بیماری ونداشتن منطق است.دراین مجال کم بحث کردن در مورد مطالبی که احتیاج به بحث ومجادله فراوان داردفکر نکنم مفیدفایده باشد.درپاسخ کامنتم که نوشته بودی دوست بسیجی وولایتمدارمان مدیروبلاگ جامعه باید بگویم که من هنوز افتخار میکنم کهای کاش یک بسیجی باشم که متاسفانه این سعادت بزرگ تاکنون نصیب من نشده ولی درمورد ولایتمداربودن باید بگویم که من خوشحالم درروزگاری نفس میکشم که نفس گرم مقام معظم رهبری به ان روزگارگرما وطراوت میبخشد.فرق من وامثال شمااین است که مابه اینده کشوروپیشرفت ان معتقدیم وبچه های همین انقلاب وکشوریم .ما به رغم اختلاف نظر باید دراصول اساسی باید همدل باشیم حتی کشورهای غربی هم در خطوط ومنافع ملی یکصدامی شوند ولی ما .... اگر خوب به فضای سیاسی کشورنگاه کنی می بینی جمعی ازبهترین ومخلص ترین افراد تنها با بودن احمدی نژاد در مسندمخالفند ولی طرفداران رجوی وسلطنت طلبها که ظاهرا شما یکی ازاین دونوع هستید میخواهند همه راباهم حذف کنند منتها اسیاب رابه نوبت گذاشته اند.الان همین موسوی وکروبی وخاتمی مخلص ترین افراد برای ولایت فقیه بودند وهستند شمابه چه کسی دلخوش کرده اید به نظرم این ره که تو میروی به ترکستان است.فکر میکنید میتوان با چنین حرکاتی نظام راساقط کرداصلا کسی درجنیش سبز درنمای کلی ان به دنبال براندازی نیست.